loading...

پاسخ به شبهات تاریخی

حضرت زینب :: پاسخ به شبهات تاریخی پاسخ به شبهات تاریخیبا توجه به اینکه وسایل رسانه‌‌‌ای و اجتماعی روز به روز پیشرفته و گسترده می‌شود به همان اندازه هم درباره مس...

بازدید : 1345
دوشنبه 18 اسفند 1398 زمان : 18:36
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پاسخ به شبهات تاریخی
حضرت زینب :: پاسخ به شبهات تاریخی

پاسخ به شبهات تاریخی

با توجه به اینکه وسایل رسانه‌‌‌ای و اجتماعی روز به روز پیشرفته و گسترده می‌شود به همان اندازه هم درباره مسایل تاریخی همچون مسایل دیگر شبهات و شایعاتی پخش می‌شود در این سایت سعی می‌شود به آنها پاسخ داده شود

کلمات کلیدی

بایگانی

آخرین مطالب

پیوندهای روزانه

پیوندها

۷ بهمن۹۴


پاسخ به شبهات تاریخی

حضرت زینب (س) با اینکه صاحب شوهر و خانه و زندگی و فرزند بود ٬ همراه امام حسین (ع) در واقعه عاشورا شرکت نمود ٬ لذا برای برخی این سوال پیش آمده که آیا حضرت زینب از عبد الله اجازه گرفت و یا اینکه عبد الله حضرت را طلاق داد با اینکه در منابع تاریخی به هیچ کدام تصریح نشده لکن از برخی قراین و شواهد بر می‌آید که طلاقی صورت نگرفته است. به نظر میرسد این شبهه ریشه در این دارد که عبدالله با رفتن حضرت زینب(س) به کربلا موافق نبود، غافل از این که عبدالله نه تنها با همراهی حضرت زینب(س) با امام حسین (ع) مخالف نبود که حتی فرزندان خود (عون و محمد) را نیز به کربلا فرستاد و آن دو شهید شدند.

از طرفی؛ نقل‌ها و دلایلی وجود دارد که قضیه طلاق را تضعیف می‌کند؛ در این‌جا به برخی از این نقل‌ها و دلایل اشاره می‌شود :

1- طبق برخی از نقل‌ها؛ حضرت زینب(س) بعد از بازگشت از شام با شوهرش عبدالله زندگی نمود: «در مدینه قحطى(سال مجاعه) پیش آمد. زینب همراه شوهرش عبد الله بن جعفر به شام کوچ کردند و قطعه زمینى داشتند. زینب در همان‌جا در سال 65 هـ.ق درگذشت و در همان مکان دفن شد». منابعی به این موضوع اشاره کرده‌اند .

2- به نظر می‌رسد شبهه طلاق و جدایی حضرت زینب از عبد الله بن جعفر ریشه در این دارد که عبدالله با رفتن حضرت زینب (س) به کربلا موافق نبود، غافل از این‌که عبدالله نه تنها با همراهی حضرت زینب(س) با امام حسین(ع) مخالف نبود که حتی فرزندان خود را نیز به کربلا فرستادو آنها در رکاب امام(ع) شهید شدند. همچنین عبدالله در خانه‌اش مجلسی عزا برپا کرد و پسر عموهایش و مردم به دیدار و تسلیت او می‌آمدند. عبد الله‏ رو به همنشینان خویش کرد و گفت: «خداى- عزّ و جلّ- [را در هر مصیبتى‏] حتى بر شهادت حسین(ع) حمد و سپاس می‌گویم، اگر با دست‌هایم به حسین کمک و یارى نکرده‌ام لااقل دو فرزندم با او مواسات و یارى نموده‌اند. به خدا سوگند، اگر نزدش حاضر بودم دوست می‌داشتم از او جدا نشوم تا در رکابش کشته شوم! به خدا چیزى که مرا وادار می‌کند از دو فرزندم دست کشیده، مصیبتشان را بر خود آسان سازم این است که آن دو در حال پایدارى و یارى برادر و عمو زاده‌ام حسین، از دست رفته‌اند. » این‌که عبدالله پسران خود را برای یاری امام حسین(ع) فرستاد و نیز این سخنان او نشانگر این است که او در دل، حسین(ع) را دوست داشته و از او رنجشی نداشته است، چنان‌که در نامه‌اش، حسین بن علی(ع) را روشنایى زمین و چراغ رستگاران و امید مؤمنان می‌خواند .

بنا به نقل برخی گزارشها امام علی (ع) موقع اجرای عقد زینب و عبد الله با عبد الله شرط کردند کع اگر زینب واست همراه برادرش حسین به سفر یرود مانع نشود. هرچند که این گزارش در منابع کهن نیامده لکن برخی به آن استناد کرده‌اند.

همچنین بعد از بازگشت اسرا به مدینه عبدالله در خانه‏اش مجلس عزا ترتیب داد. . هر دو پسرش شهید شده بودند و پسر عموهایش و مردم به دیدار و تسلیت او میآمدند.

بنابراین، به نظر می‌رسد نظریه طلاق ، جز حدس و گمان نیست و مدرک قابل قبولی ندارد، و دیگر پژوهشگران تاریخی را نیز نیافتیم که این نظریه را تأیید کرده باشند .



- دشتی٬ مصطفی٬ معارف و معاریف، قم اسماعیلیان٬ 1369ش٬ ج 7، ص 232؛ زینب قهرمان دختر علی، ص 92 - 93. پیام آور عاشورا، ص 344 .

نظرات

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 5
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 12
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 987
  • بازدید کلی : 31379
  • کدهای اختصاصی